Friday, October 9, 2015

Brownies dan Congo Bars Snack Pack

Assalamualaikum...
Salam sejahtera...
Salam Jumaat...

Jumaat memang merupakan hari yang baik. Lagi-lagi esoknya Sabtu. Kanak-kanak Ribena pun Happy sebab tak sekolah. Ibunda-ibunda lagi gembira sebab tak perlu bangun awal untuk memasak bento. Boleh la tidur lepas solat Subuh. Eh..eh.. Jangan tidur selepas subuh ya. Pagi-pagi pintu rezeki terbuka luas. Jangan tutup pintu rezeki anda hanya dengan tidur. Kalau Subuh anda pukul 2.30 pagi macam kat Oversea itu boleh dimaafkan lagi.

Berbalik kepada tajuk entri di atas kini, kami Sugarmello Bakery sedang dalam proses memperkenalkan produk-produk kami kepada orang ramai. Jadi, dengan itu kami join booth as a vendor.

Buat masa sekarang kami join Food House by Sister sebab owner FHBS ni join booth merata. Setiap minggu akan bertukar lokasi. Bagi saya ia merupakan satu marketing. Pemasaran atau yang lebih biasa kita sebut MARKETING bermaksud "bagi orang tahu". Faham ke faham? Ertinya kita kena kenalkan produk kita kepada pelanggan atau masyarakat. Kalau kita tak "bagi orang tahu" bagaimana kita nak jual produk kita? Betul tak?

Hari ini dah berakhir booth di KTM Bank Negara. Minggu depan pula lokasi lain. Tapi masih di dalam KL. Dah macam KL Tour pula.

Bila dah join booth tak boleh jual satu loyang. Paling banyak dalam poket bakal pelanggan pun mungkin RM10-RM50. Bila ada bazaar atau event mesti banyak banyak barang yang mahu dibeli. Nak beli satu barang RM50 mungkin bukan dalam senarai. Kalau boleh RM10 tu at least dapat dua atau tiga barang.

Dannnnn....
Snack Pack RM3.50 - RM4.00

Kami keluarkan brownies dan congo bars versi "Snack Pack" di mana ia berharga dalam lingkungan RM3.50- RM4.00. Beli satu RM4.00. Beli 2-3 boleh dapat harga RM7.00. Ok kan? Mampu beli tak?

Dalam perniagaan bukan hanya tentang untung semata-mata. Kita kena ingat tujuan kita berniaga. Adakah kerana untung atau ingin memberi manfaat kepada pelanggan. Nombor satu kita harus fikir tentang pelanggan. Peraturan nombor dua pula merujuk kepada peraturan nombor satu heheh...

Siapalah Sugarmello Bakery andai tiada pelanggan yang membeli. Dengan zaman ekonomi merundum kita harus fikir bagaimana mahu produk kita boleh sampai kepada end user dengan harga yang berpatutan!

p/s: cepat dan laju taip entri kali ni, macam zaman dulu-dulu sebab adanya idea yang mencurah-curah =)


No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...