Monday, October 12, 2015

Apa itu rezeki?

Assalamualaikum...
Salam Sejahtera...

Sejak Facebook telah bertukar dari media sosial yang boleh berkongsi apa sahaja ke media yang lebih mementingkan konten berkualiti sungguh sangat rajin saya menulis entri-entri terbaru di blog ini. Kalau tidak lama baru nak update. Tapi sebenarnya saya pun tak pernah post panjang lebar di wall Facebook. Tak ada idea nak karang apa. Kalau blog ada je idea tercurah. Cuma malas nak taip.

Teringat zaman batu Facebook dulu tak boleh nak taip Status melebih 30-40 perkataan. Tension kan. Taip lebih sikit je dah stress sebab keluar pop up kata huruf dah exceed limit... Sadis sungguh. Selepas beberapa ketika ketika makin ramai pengguna Facebook, Mark Zuckerberg and the gang dah ubah setting. Oleh itu sekarang ni korang boleh taip panjang-panjang.

Ok sambung...

Apa itu rezeki? Apa yang dimaksudkan dengan rezeki?

Kita selalu cakap "InsyaAllah ada rezeki Allah bagi", "Alhamdulillah bersyukur dengan rezeki yang ada"..

Tapi bila dengar perkataan rezeki, apa yang terlintas di kota pemikiran anda?

Ada orang mungkin dah tahu dan mungkin ada di kalangan kita tak terfikir pun maksud rezeki tu.

Kalau saya orang tanya dulu maksud rezeki tu apa, saya pun tak tahu nak jawab apa. Soalan senang tapi nak bagi jawapan tu susahnya...!

Sebenarnya, rezeki di dalam Islam bukan hanya terhad kepada wang dan harta. Jangkauan maksud rezeki itu sendiri terlalu luas. Rezeki ialah sesuatu yang telah dijamin oleh Allah Ta'ala kepada hambanya.

Allah SWT tidak membebankan hambanya dengan harus menjadi seorang yang kaya harta. Allah SWT hanya membebani manusia dengan berusaha sesuai dengan kemampuan. Dan hasil usaha kita itu di tangan Allah. Allah SWT telah melapangkan dan menyempitkan rezeki seseorang itu mengikut kehendak-Nya.

Kedudukan harta dan kekayaan tidak boleh sejajar atau bahkan lebih tinggi dengan kedudukan iman dan ibadah kepada Allah.

Kekayaan adalah amanah daripada Allah yang harus diuruskan sebaik-baiknya. Konsep amanah ini menunjukkan bahawa segala kekayaan yang dianugerahkan oleh Allah adalah merupakan pinjaman semata-mata di dunia ini. Namun begitu, Allah memberi kebebasan kepada hambanya yang menggunakan nikmat ini untuk manfaatkan dunia berlandaskan syariah.

Selain itu, kekayaan adalah merupakan salah satu jalan menuju kejayaan.

Ayat 10-12, Surah As-Saff yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. Nescaya Allah mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai, dan ke tempat tinggal yang baik di dalam surga 'Adn. Itulah kemenangan yang agung."

Dengan memahami kedua-dua konsep kekayaan dalam Islam ini, maka aspek perancangan kewangan perlulah diberi perhatian. Melaksanakan perancangan kewangan yang baik dan berkesan merupakan suatu Ibadah dengan tujuan menjaga Amanah daripada Allah dan salah satu cara mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat sepertimana janji Allah yang disebutkan diatas.

Seorang Muslim yang beriman itu adalah baik, tetapi seorang Muslim yang beriman dan menggunakan kekayaan anugerah Allah untuk kemaslahatan(kebaikan) ummah adalah amat disukaiNya.


Sumber: Titastujuh

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...