Wednesday, September 2, 2015

Idea untuk packaging

Kalau nak diikutkan dah dua tiga bulan memikirkan tentang packaging ni. Apa packaging yang sesuai untuk Brownies Sugarmello ni. Ye lah... Nak pasarkan produk dengan lebih meluas kena tukar packaging yg sedia ada kepada packaging yang lebih professional. Ini kerana kami mahu menerjah masuk ke market Petronas pula. Bukan petronas klcc. Ini kedai Mesra Petronas.

Siang tadi dah berbincang dengan sahabat saya yang merupakan salah seorang supplier di kedai kedai Mesra. Akak ni letak bahulu je kat sana. Kalau korang biasa tengok bahulu Yaqeen. Haah... Owner dia tu sahabat bisnes saya sehingga kini. Nanti di entri lain saya cerita kisah akak bahulu ni okay.

Berbalik kepada topik, nak letak barang di Kedai Mesra memang banyak prosedurnya. Nak letak secara haram pun boleh kalau anda kenal atau bff dengan Tokey kedai Mesra tu. Jadi lebih senang kalau apply kat Petronas Dagangan dapat barcode dan terus boleh letak kat situ. Salah satu prosedur yang penting ialah packaging. Tak nak nye derr terima produk setakat sticker yang biasa ala-ala colorful. Yang tu for saja saja boleh la.

Product labelling mesti complete. Menepati kehendak dan syarat-syarat yang tertera. Bila dengar penerangan akak ni tadi memang hmmm... Banyak kerja kena buat. Dan kena tunggu dalam tempoh 6 bulan baru dapat. Tapi, bila dah dapat tu dia kata InsyaAllah ok. Cuma tak boleh letak stock banyak-banyak sebab mereka ni tak suka simpan stock.

Saya dengar dengan teliti apa yang diterangkan oleh akak Yaqeen ni. Nama dia Kak Nor sebenarnya he he... Dia explain ringkas cepat dan padat. Semua perkara penting dia beritahu. Tak de nak melalut-lalut. Dia kata pertama sekali kena buat packaging kena tukar. Lepas tu jangan letak harga mahal sangat. Yang penting barang kita keluar dan ada transaksi jual beli. Jangan pula rugi. Jadi kos tu kena kira betul-betul.

Langkah pertama, tukar packaging!

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...