Friday, September 11, 2015

Berniaga makanan basah

Buat produk (masak sendiri) dan jual.

Beli dari orang lain dan jual.

Bila kita masak sendiri dan jual kita yakin makanan jualan kita ok sebab kita tahu pukul berapa kita masak dan berapa lama makanan tersebut boleh bertahan.

Bila kita beli/tempah dari orang lain dan jual kita pun perlu yakin jual makanan tersebut. Yakin macam mana? Yakin dengan makan makanan tu dan tahu berapa lama makanan tu boleh bertahan. PENTING!!!!

Berniaga nasi + lauk + sayur agak selamat kerana risiko untuk basi tu kurang. Tapi tengok lauk dan sayur apa. Asing kan.

Berniaga mknn seperti bihun/mee goreng jangka hayat mknn tu mmg tak lama. Paling lama setengah hari...

Kalau kita jual mee/bihun goreng untuk tengahari sah la tukang masak tu masak pagi ye dak. Jadi jangan simpan sampai petang... Klu ada baki nak simpan sampai petang tu boleh tapi awak makan lah mee/bihun tuuu dulu. Paling tidak pun bukak bekas bau sikit2. Sangat senang detect mee/bihun basi.

Nak jual makanan yang ringan2 saya cadangkan jual spaghetti. Ringkas. Mudah. Tak cepat basi. Dengan syarat kuah asing.

Meniaga makanan bukan setakat nak untung tapi berniaga sebab kita nak mengenyangkan mereka yang lapar. Kesian bila tengah kelaparan amik mknn skali mknn basi huhu... Kes naya klu customer datang mengamuk.

"Mcm mna ko tak tau mknn tu basi???" Kuar soalan cepu emas. Tak ke naya.

Saya pernah beli mknn dr orang dan jual. Setiap satu jam saya bukak bekas makanan tu bau takut basi hahaha... Bila basi customer akan datang marah kat kita sebab kita yang jual. Kira produk kita jugak kan.

Takkan kita nak cakap "kak bukan sy yang masak, nasi ni saya beli dari orang, sy cuma tolong jual je...."

Kang ada yang makan kasut nanti heheh....

Oklah...alhamdulillah rezeki yg Allah bagi untuk hari kedua IMKK Sept 2015 di PGRM hari ni. Sampai tak cukup tangan. Dengan anak meragam. Nak snap gambar ke n selfie pun tak sempat! Cedok2 nasik, cedok lauk sambil berdukung ahaha...saborrr saborrr.... Esok bawak piriton terus!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...