Thursday, September 25, 2014

Tiada lagi ING di Malaysia

Sebenarnya dah lama aku nak karang entri ni. Tapi disebabkan masa yang terhad dan ketidakrajinan aku postpone lah dulu. Kebetulan di kala ada idea ni bolehlah aku buat.

ING Insurance ni pernah popular suatu ketika dulu. Asal sebut pasal masuk hospital je orang ingat ING. Sebut je medical card pun orang akan ingat ING walaupun masa tu Prudential dah bertapak lama di Malaysia. ING ni glamer disebabkan medical card mereka dengan syarikat-syarikat di Malaysia ni. Untung tau dapat kerja kat company yang best dan dapat medical covered by company.

Okay. Ini ceritanya.


"KUALA LUMPUR 17 Jun - Perniagaan penyedia insurans hayat Malaysia, AIA, telah disepadukan dengan operasi insurans tempatan, ING Group, selepas AIA Group Ltd. memuktamadkan pengambilalihan perniagaan insurans ING di Malaysia pada Disember tahun lepas, demikian menurut AIA dalam satu kenyataan hari ini. Mulai hari ini, perniagaan berkenaan akan beroperasi di bawah lesen dan jenama tunggal yang dikenali sebagai AIA Bhd. Jenama insurans 'ING' akan dikeluarkan dari pasaran.

 Ketua Pegawai Eksekutif AIA Bhd, Bill Lisle berkata: "Kami akan terus fokus menyelaraskan produk dan proses kami bagi memastikan standard perkhidmatan yang lebih tinggi bagi 2.6 juta pelanggan kami." Proses penyepaduan AIA-ING bermula 18 Disember tahun lepas apabila AIA Group Ltd. selesai melakukan pengambilalihan perniagaan hayat, insurans am dan manfaat pekerja ING Group di Malaysia. Jualan itu juga termasuk kepentingan 60 peratus ING Group di dalam ING PUBLIC Takaful Ehsan Bhd. yang sedang menjalani pengintegrasian dengan AIA AFG Takaful Bhd dan kini dikenali sebagai AIA PUBLIC Takaful Bhd."

Oeh kerana penggabungan dua syarikat insurans ini makanya AIA dah jadi No 1 market leading insurance company di Malaysia ni.

Strong tak? Strong kan? =)

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...