Sunday, December 26, 2010

Tabiat makanan yang sihat

fuhh...lama jugak saya tak update blog nie. Bukanlah saja-saja tak nak tulis entri terbaru tapi, acik ni study lagi jadi assignment nak kena hantar sebelum "dateline". Dah tu tak berap sihat pulak sejak kebelakangan nie. Tapi Alhamdulillah dapat jugak acik siapkan walaupun dalam keadaan yang kurang mengizinkan. So, Jumaat lepas dah setel untuk assignment. Just tunggu another 2 weeks untuk Final Exam. Dalam minggu nie sambung balik aktiviti blogging dan especially kerja menjahit acik yang dah lama tertangguh heee~


Okey, bercerita tentang pemakanan yang sihat, tentu semua masih tertanya-tanya apa sebenarnya Tabiat pemakanan yang sihat ni. Boleh dikatakan setiap orang ada jadual pemakanan yang tersendiri untuk kekeal sihat betul tak? Tetapi adakah kita bersedia untuk mengikut jadual tersebut? Saya terbaca di dalam sebuah Majalah kesihatan yang menyatakan adalah amat penting untuk kita mengamalkan Julat pemakanan yang betul sekiranya kita mahu tubuh berada di dalam keadaan yang seimbang, sihat dan sempurna.


Antara 7 perkara penting yang perlu kita patuhi ialah:

1. Amalkan tabiat makan sajian makanan yang seimbang.

2. Sering mempelbagaikan makanan yang dimakan, dan tidak memilih makanan yang digemari sahaja.

3. Makan mengikut waktu, bukan makan kerap makan atau biarkan perut terlalu kosong.

4. Disiplin diri dalam pengambilan makanan dengan aktiviti supaya sihat dan berat badan dapat dikawal.

5. Mengamalkan pengambilan makanan yang terjaga kebersihannya.

6. Minum air masak secukupnya kerana tiga peremppat tuguh badan manusia terdiri daripada air.

7. Jangan muidah dipengaruhi iklan untuk memakan makanan yang manis, tinggi kandungan garam, terlalu berlemak dan berminyak.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...