Wednesday, December 15, 2010

Pilihan Kasut


*Kasut rata
Kasut sebegini bagus kerana kita boleh bergerak dengan mudah dan pantas. Terdapat banyak pilihan kasut rata. Antaranya seperti kasut balet, kasut rata terbuka mahupun tertutup. Lazimnya, kasut rata seperti kasut balet mempunyai tumit yang sangat tipis. Jadi, anda pasti dapat berjalan dengan selesa tanpa perlu hiraukan tentang keseimbangan tubuh yang mungkin tidak stabil akibat menggunakan kasut bertumit tinggi.

*Kasut sukan
Ia sangat bagus dan selesa. Kita patut memiliki sepasang kasut sukan yang boleh disuaipadankan dengan busana hamil yang ada. Memandangkan senaman tetap perlu dilakukan ketika hamil, jadi gunakan kasut ini ketika berjalan-jalan sambil menghirup udara segar di taman rekreasi. Dengan yang demikian, pengaliran darah di kaki akan berjalan dengan lancar. Malah kasut yang sama boleh digunakan ketika membeli-belah kelengkapan bayi di pusat membeli-belah nanti.

*Sandal
Kasut jenis ini pun amat sesuai dipakai. Ini kerana reka bentuknya yang menarik dan selesa. Kebanyakan wanita hamil memilihnya atas faktor ekonomi dan keselesaan tatkala digunakan di cuaca yang panas. Namun jika tempat kerja berhawa terlalu dingin, kasut sebegini tidak begitu sesuai untuk kegunaan semasa bekerja. Walau bagaimanapun, jika kita senang dengan pemakaiannya, ia tetap menjanjikan keselesaan berpanjangan.

*Flip-Flop
Ia merupakan satu jenis kasut yang ringkas di mana terdapat permisah di antara ibu jari kaki dengan ibu jari kaki yang lainnya. Kasut ini sangat selesa tetapi pemakaiannya bergantung kepada cuaca persekitaran. Namun yang demikian, kasut ini digemari ramai kerana berupaya memberi "kebebasan" kepada kaki kala digunakan.

*Kasut Tertutup
Lazimnya, kasut jenis ini menutup keseluruhan kaki dengan ketinggian tumit tidak melebihi2 inci. Biarpun begitu, tumitnya tebal. Ia sangat sesuai untuk kegunaan wanita hamil yang bertugas di sektor corporate.

*Kasut sarung/serelum
Kasut sarung atau serelum ini kelihatan sama seperti kasut tertutup. Bezanya ia mempunyai bahagian yang boleh dibukan di belakang kasut. Antara lain ialah kasut tertutup biasa dipakai ketika bekerja, manakala kasut sarung/serelum yang lebih digemari di saat bersantai. Sesetengah kasut sarung atau serelum mempunyai tumit tinggi. Namun ada juga yang rata.

Sumber: Majalah Pa&Ma

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...