Monday, January 18, 2010

Kepentingan Mineral Terhadap Tubuh Badan

Seperti vitamin, mineral membantu tubuh badan untuk membesar serta mengekalkan kesihatan. Tubuh menggunakan mineral untuk melakukan fungsi yang berbeza daripada membina tulang yang kuat serta memindahkan impuls-impuls saraf. sesetengah mineral digunakan untuk menjadikan hormon atau mengekalkan kenormalan degupan jantung.

MAKRO DAN TRACE
Terdapat dua jenis mineral iaitu makromineral dan trace mineral. Makro bermaksud "besar" dalam bahasa Greek (dan tubuh anda memerlukan sejumlah yang besar makromineral daripada tracemineral). Kumpulan makromineral adalah kalsium, fosforus, magnesium, sodium, potassium, klorida dan sulfur.

Trace adalah sesuatu mineral yang diperlukan dalam kuantiti yang kecil sahaja.

KALSIUM
Merupakan makromineral yang paling diperlukan pada tulang anda. Mineral ini membantu membina tulang yang kuat, jadi anda boleh melakukan segalanya daripada berdiri dengan tegak dan lain-lain lagi. ia juga membina gigi yang kuat dan sihat untuk mengunyah makanan-makanan yang sedap.


Makanan yang kaya dengan kalsium?
  • Susu, keju dan yogurt
  • Ikan Salmon yang ditinkan dan sardin bersama tulang
  • Sayuran hijau seperti brokoli
  • Makanan yang diperkayakan dengan kalsium daripada oren sehingga ke bijirin dan crackers
ZAT BESI
Tubuh memerlukan zat besi untutk menyalurkan oksigen daripada paru-paru kepada seluruh tubuh anda. Seluruh tubuh anda memerlukan oksigen untuk kekal sihat. Zat besi membantu kerana ianya adalah penting untuk pembentukan hemoglobin, yang mana ianya adalah sebahagian sel darah merah yang membawa oksigen melalui tubuh.

Makanan yang kaya dengan zat besi?
  • Daging terutamanya daging merah
  • Tuna dan salmon
  • Telur
  • Kacang
  • Kentang bakar tanpa dibuang kulitnya
  • Buahan kering seperti kismis
  • Sayuran hijau seperti brokoli
  • Bijirin
POTASSIUM
Menjadikan otot-otot dan sistem saraf dapat berfungsi dengan baik. Potassium tahu darah dan tisu tubuh seperti otot-otot mengandungi air dan ia membantu untuk memastikan jumlah pengambilan air adalah betul.


Makanan yang kaya dengan potassium
  • Pisang 
  • Brokoli
  • Kentang
  • Sayuran Hijau
  • Buahan Citrus seperti Oren
  • Buahan kering
  • Kacang seperti kacang peas dan lentil
ZINK
Membantu sistem imun badan, yang mana sistem tubuh untuk melawan sakit dan jangkitan. Ia juga membantu dengan pertumbuhan sel dan membantu menyembuhkan luka dengan cepat.


Makanan yang kaya dengan zink
  • Daging
  • Kacang
Apabila manusia tidak mendapat mineral yang mencukupi, mereka akan mudah mendapat masalah kesihatan. Contohnyajika semasa kecil kita hanya mendapat kalsium yang sedikit, ia akan membawa kepada masalah tulang yang lemah. Jadi makanlah makanan yang mempunyai mineral dan kita akan kekal sihat.


Dipetik dari Majalah Mami & Baby

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...