Hasil eksperimen 4 minggu saya mendapati lagu yang viral di Tik Tok tak semestinya viral di instagram. Orang yang ada di instagram tak beberapa suka dengan rentak lagu yang di"remix"kan macam kat Tik Tok. Jadi kat sini dah boleh tahu level level orang kat IG dan niche market cemana kan hihi.
Jadi, kalau nak reach reel yang tinggi guna lagu yang viral di Instagram. Nak edit video jangan guna reel unless kalau malas. Guna video editor. Atau guna tik tok. Tik tok video editing is better than reel. Mana mana akaun bisnes memang tak boleh guna sound viral. Instagram dah letak siap lagu lagu komersial untuk kita. Sama macam Tik Tok. Dah lah lagu tak best. Tapi ada caranya macam mana nak buat reel guna lagu viral.
Tapi yang best bila kita upload video guna music yang bukan dari instagram, pihak IG akan tolong padankan lagu yang kita guna tu dengan music yang ada. Kalau Tik Tok tak. Dia akan kira lagu tu lagu kita dan masuk dalam folder stand alone. Jadi bila lagu kita di Tik Tok masuk folder stand alone payah sikit views nak naik. Sebab tu saya tak guna Cap Cut dah. Kecuali kena download dulu lagu kat Tik Tok then buat video guna sound yang sama. Upload dalam Tik Tok dan guna balik sound dari mana kita download tadi tu. Faham tak? 😅
Cuma kelemahan untuk IG akan viral di IG sebab susah nak reshare atau download berbanding dengan Tik Tok. Leceh. Apa yang viral di IG tak semestinya viral terus di facebook. Tapi apa yang viral di Tik Tok sekejap je akan viral di Facebook dan Instagram. Sekian sharing untuk harini. Harap bermanfaat untuk semua. 😆
Siti Zulaikha Olivia
#socialmediaexperiment
No comments:
Post a Comment