Wednesday, February 1, 2012

Gugurkan Kandungan

Haram hukumnya bagi seorang ibu yang hamil menggugurkan janinnya tanpa sebab yang darurat. Maksud darurat itu ialah sesuatu yang melibatkan keselamatan jiwa dan anggota, hidup dan mati. Adapun masalah kewangan, ia bukanlah suasana darurat yang membolehkan pengguran janin.

Allah SWT berfirman mafhumnya:
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kemiskinan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar" [al-isra 17:13].

Perbuatan membunuh anak boleh jadi selepas atau sebelum kelahirannya. Sebahagian tokoh membezakan tempoh 120 hari kerana janin hanya diberi nyawa selepas 120 hari tetap merupakan kurniaan Allah SWT yang bakal menjadi kehidupan. Menggugurkan janin sekalipun sebelum 120 hari tanpa sebab darurat beerti menceroboh dalam proses kejadian yang diatur oleh Allah SWT: "Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermula dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan)" [al-Insan 76:02]

Berbeza dengan perbuatan perancangan keluarga, ia tidak masuk dalam kategori menggugurkan janin sebab air mani lelaki belum bercampur hingga membentuk janin dalam rahim wanita.

Sumber: Majalah Pa&Ma

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...