Friday, January 13, 2012

Blogwalking Salah Satu Cara Tingkat Trafik Blog

Kalau nak translate ke Bahasa Melayu, bunyinya macam kelakar sikit sebab maksudnya "blog berjalan" heheh. Tapi kepada sesiapa yang terlibat dalam dunia blogging ini, haruslah tahu apa yang dimaksudkan dengan "Blogwalking".


Blogwalking is one of a good way untuk meningkatkan trafik blog terutamanya bagi yang baru berjinak-jinak dalam dunia blogger ni. Ini penting kerana sambil melawat blog orang lain kita juga boleh mempromosikan blog kita dengan meninggalkan komen di chatbox yang terdapat di dalam blog tersebut. Kalau tak ada chatbox tak apa. Boleh tinggalkan komen di bawah post entry. Dengan itu, tuan punya blog akan melawat blog kita begitu juga pembaca blog lain.

Bagi saya, orang yang blogwalking ini adalah orang yang amat bagus dan rajin. Selain dari mempromosikan blog sendiri, kita juga boleh mendapat pengetahuan dari bloggers lain. Kebanyakan bloggers ni memang up to date. Secara jujurnya, sungguh saya prefer baca blog dari suratkhabar.

Walaupun saya blogger, saya bukanlah di kalangan orang yang rajin blogwalking. Ini kerana masa yang ada memang tidak mencukupi. Update blog pun kadang-kadang terkucil hehehe. Saya bukannya bekerja di pejabat yang duduk depan komputer ataupun pegang iPhone je 24hrs. Masa saya memang emas. Mungkin bagi korang Isnin-Jumaat itu terlalu lama akan tetapi, bagi saya ia sungguh cepat. Walau bagaimanapun, saya sayang blog saya...

Kepada bloggers yang baru, saya memang galakkan untuk membuat aktiviti blogwalking. InsyaAllah kalau rajin selalu, korang boleh jadi blog otai dengan sekelip mata sahaja

=))

1 comment:

  1. ada betulnya juga:)..apa lagi..jom promote
    http://tutormudah.blogspot.com/

    ReplyDelete

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...