Monday, August 30, 2010

Dilema perasaan mama

Salam Ramadhan untuk semua. Syukur Alhamdulillah kita masih mampu untuk menjalani ibadah puasa pada tahun ini. Semoga hari-hari yang kita lalui penuh denga keberkatan. Sebenarnya saya dah ketandusan idea untuk ketuk-ketuk keyboard nie :p. Aii asyik ketandusan idea jer ni!! heheh, biasalah tuh. Sejak dua menjak ni ala-ala hilang ingatan sekejap (^_^)

 Inilah Encik Muhammad Hanif masa umo 5 bulan

Cerita tentang Muhammad Hanif? Tau siapa Muhammad Hanif nie? Tak tau? Tak pe la saya bagi tahu ye. Muhammad Hanif nie sebenarnya permata hati saya. Putera kesayangan saya. Sejak Hanif hadir dalam hidup saya, segalanya telah berubah. Hidup kami suami-isteri menjadi lebih ceria dan lebih bermakna. Mana taknya, kehadiran Encik Hanif nie meriuhkan suasana rumahtangga kami. Dari bayi hinggalah sekarang usia Hanif setahun lapan bulan, kami tidak pernah merasa kekurangan. Betapa kasihnya kami sekeluarga kepada HAnif.

Semakin hari kasih mama kepada Hanif semakin menebal. Bila Hanif sakit mamalah orang yang paling susah hati sekali. Bila Hanif 'admitted' di hospital, mamalah yang akan jaga Hanif. Bila malam Hanif merenge-rengek minta dibelai, mamalah yang akan bangun tidur bersebelahan dengan Hanif. Bila HAnif menangis mama lah orang yang paling sedih skali walaupun anak mama tu nangis disebabkan mama ;). Lagipun anak kesayangan mama ni pandai bodek dan buat muka kesian. Mestilah mama dia cair. Mama tak boleh kehilangan Hanif walaupun sekejap. Bila Hanif tak ada jer mulalah mama rindu.Walaupun kadang-kadang perangai Hanif buat mam marah tapi mama layan jugak. Bagaimana mama nak describe perasaan sayang mama kat Hanif? Hanya seorang ibu yang faham perasaan seorang ibu ataupun mungkinkah seseorang yang bergelar ayah pun mengalami persaan yang sama.

Ini pun sama gak, umo 5 bulan, tapi mata mak aiii!!!

Bila usia Hanif dah semakin meningkat, mama dah mula susah hati. Macam manakah Hanif bila dah besar nanti. Adakah Hanif akan menjadi seorang anak yang baik dan soleh? Adakah Hanif akan sentiasa mengingati ibubapa terutamanya mama di mana Hanif berada nanti? Adakah HAnif akan sayang mama dan papa sepertimana mama dan papa sayang HAnif? Adakah Hanif akan layan mama bila Hanif sudah besar nanti? Adakah HAnif akan menjadi seorang anak yang berguna di masa akan datang nanti? Banyak lagi yang mama fikir tetapi mama tak tau macam mana nak meluahkannya.

Sekarang, bila sakit sikit panggil mama, bila papa marah panggil mama, bila mama nak pergi jauh Hanif menangis, bila mama hilang sekejap di depan mata Hanif cari. Tapi adakah Hanif buat semua itu bila Hanif dah besar panjang nanti? Adakah Hanif masih lagi cari mama untuk mengadu??? Atau Hanif akan diam seribu bahasa bila mama tanya masalah anak mama. Atau Hanif akan berkurung di dalam bilik menyendiri daripada borak-borak dengan mama. Jangan sayang, jangan buat macam tue. Mama sayang Hanif. Papa pun sayang Hanif.

3 jam selepas kelahiran(gambar pertama mama ambik)-menyesal tak ambik banyak2 masa tu, cuma ada 3 jer

Siapa tak nak anak mama jadi orang yang berguna. Bijak, pandai, cerdik, berilmu, pendidikan agama yang cukup. Mama harap anak mama menjadi anak yang baik budi pekerti, soleh serta menjadi orang yang berguna di kemudian hari. Mama juga berharap Hanif akan mendapat didikan yang cukup dan bahagia di dunia dan akhirat. Hanya satu sahaja yang mama minta. Ingatilah mama serta papa di mana Hanif berada seperti kami yang sentiasa mendoakan anak mama tak kira di mana berada sehingga ke akhir hayat. Amin...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...