Wednesday, February 4, 2015

Langkah pertama untuk jadi usahawan Takaful


Ramai anda di luar sana ingin menjadi agen-agen Takaful atau menjadi konsultan Takaful. Tapi bila nak jadi agen Takaful je terus blurr sebab anda tak tahu apa yang perlu anda buat untuk melayakkan diri anda menjadi seorang agen Takaful yang bertauliah. Jadi di sini saya akan menerangkan serba sedikit tentang apa yang perlu anda lakukan sebelum menjadi agen Takaful yang bertauliah.

Yang pertama...apa yang harus anda buat ialah berjumpa dengan saya hehehe... Ye lah macam mana nak jadi agen kalau tak jumpa dengan agen betul tak? Saya akan memberi tunjuk ajar dan berkongsi dengan anda apa yang perlu dilakukan.

Yang kedua...

Anda perlu menduduki peperiksaan Takaful yang dikenali sebagai Takaful Basic Examination (TBE). Ini merupakan langkah yang paling penting untuk sesiapa pun yang ingin berkecimpung dalam dalam industri insurans Takaful di Malaysia ini. Jadi, untuk lulus TBE anda hendaklah menjawab 55 soalan dengan betul daripada 100 soalan yang diajukan. Susah? Tak susahkan... Dapat C pun boleh jadi Agen Takaful dah.

TBE ini merupakan peperiksaan secara online dan kita akan mendapat terus keputusan peperiksaan sejurus selepas habis peperiksaan. Dulu la kan saya mengambil peperiksaan TBE ini dengan menggunakan pensel. Buat jawapan ala-ala kerta peperiksaan SPM. Dapat keputusan selepas dua minggu dari tarikh peperiksaan tu. Memang tak senang duduk menanti keputusan dua minggu tu. Ye lah kalau gagal nak kena daftar lagi. Lpas tu tunggu lagi dua minggu untuk peperiksaan lagi. Tambah lagi dua minggu untuk tunggu keputusan. Sebulan setengah masa terbuang di situ. Kalau online ni kita dah tahu gagal terus boleh daftar lagi untuk peperiksaan semula. Jimat sebulan...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...