Thursday, April 3, 2014

Hobi yang bermanfaat

Bila cerita pasal hobi ni kan. Teringat zaman kecik masa sekolah rendah suka sangat membaca. Sekolah dulu kat kampung. Aku rasa library sekolah tu dah jadi hostel nombor dua. Kalau tak ada latihan olahraga di situlah aku melepak. Buku yang aku suka baca ialah semuanya berkenaan dengan detective story. Kisah 7 Penyiasat, 3 penyiasat dan yang seangkatan dengannya. Pendek kata asal ada penyiasat hujungnya semua habis aku baca.

Balik rumah pun bawak buku cerita. Masa tu tinggal dengan nenek. Pukul 8 malam lepas makan mesti kena belajar. Monitored by pak cikku yang garang. Stenby rotan ekk. Kecut kan. 

Disebabkan aku punya homework dah siap kat sekolah. Nak belajar apa kan? Takkan nak tulis buku teks. Zaman aku dulu sekolah rendah mana ada sains, geografi bagai. Duduk saja nanti kena rotan. Jadinya aku amik buku teks tegakkanlah macam membaca. Kat dalam tu aku selit buku cerita haha... Pandai tak? Khusyuk membaca. Fokus. 

Sedang layan baik punya atuk aku bagi kantoi pulak. Tapi pak cikku tak marah. Syaratnya pegang buku...

Semakin membesar hobi membaca aku ni makin lama makin menghilang. Sebab dah terlalu sibuk bersukan. Terutamanya di sekolah menengah. Sukan..sukan..sukan.. Tapi kalau ada kesempatan selit jugak waktu nak membaca. Samalah cerita penyiasat yang advance sikit. Kalau dah tak ada pinjam je sapa-sapa punya novel cinta. Aku lak jenis tak minat novel cinta. Baca tu memanglah baca tapi akan banyak skip. Agak-agak slow je sesuatu plot tu abaikan. 

Bila habis sekolah lagilah hobi membaca tu terkubur hahah... Dah study. Kerja. Keluar pagi balik malam. Sampai rumah layan TV lagi best dari dok ngadap buku cerita. Mana dan nak pi library. Nak beli lagilah malas. Hahhh semua tu alasan! Bila dah naik bangunan KLCC barulah hobi tu bertandang balik. Lepak kat Kinokuniya membaca. Itupun kalau ada masa lapang je. Jadi rumah nombor 3. 

Dah ada anak lagi ke laut. Syukur aku bukan pengkoleksi novel. Suka pinjam je hahah... Sekarang teknologi makin canggih. Boleh baca buku cerita online. Macam-macam ada. Macam iPad ada iBooks so baca kat situ je lah. Biasa sebelum tidur memang aku membaca sekarang. Bukaklah apa-apa website. Politik ke, isu semasa ke, gossip artis tak layan. Politik dan isu semasa dan sejarah. Suka aku baca penganalisis politik punya karya. Jangan baca yang tidak sihat. I mean analisa politik dengan maki maki. Memang reject jauh-jauh. Dapat dosa free ja. 

Tapikan nak bagitau, hobi yang paling best ialah main "HayDay" hahaha...


(^_<))

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...