Thursday, April 3, 2014

Tangani hari pantang dengan jaya

Baru nak citer pasal lepas bersalin. Kestressan masa pantang.

Menjadi kebiasaan bila berpantang kita perempuan ni jadi dara pingitan. Duduk kat rumah je tak keluar. Tak boleh jejak tanah orang tua-tua kata. Ikutlah. Jangan lawan. Curik-curik keluar pun jangan tau. Nanti rasa bersalah kepada diri sendiri. Lagilah kalau nak bawak baby tu. Simpan je hajat tu. Makan pun kena jaga. Tak boleh main bedal je. Tau dak cukup 30 hari aku tak lalu nak memandang roti jagung. Nak muntah. Kalau paksa masuk mulut gak rahang rasa  keras je nak kunyah. Nak kunyah je rasa ngilu. Sampai macam tu skali. 

Hari- hari terakhir pantang lagilah. Makan nasi kosong haha... Tak lalu nak telan lauk pantang.

Saya punya pemikiran lain sikit. Nak cekalkan hati dalam hati selalu kata "takpe berpantang 44 hari je, lepas tu aku akan ada masa seumur hidup (kalau tak beranak lagilah) untuk berjalan menginjakan diri di Tesco, Hero, Jusco, KLCC, MidValley dan di mana-mana". Jadi guna masa dalam pantang tu untuk repair badan yang dah lari alignment hehe... 

Baju berlengan panjang, berstokin tebal, berbengkung fuhhh... Panas pun panas lah. Tahan... Bayangkan kita berada di puncak Gunung Everest yang sejukkkk. 

Kerjaku di rumah. Makan, nyusu baby, main cak cak dengan baby, nengok tv, baring, makan, minum, tidur.... Inilah rutin seharian. Syukurlah boleh masak. Kalau masak pun orang buat mau mati kutu menung je. 

Walaupun agak membosankan tapi aku berjaya menghabiskan hari-hari pantangku dengan jayanya. Caranya?? Jangan kira hari haha... Bila orang tanya dah berapa hari aku pandang muka hubby dan dia yang akan tolong kirakan. 

Ohhh ya...saya berpantang pakai baju panjang berstokin bagai 60 hari, makan jamu 60 hari, tak keluar rumah 59 hari (hari ke-46 pi Tesco hihi), pantang makan 100 hari, pantang tak makan seafood 6 bulan tapi ni dah 7 bulan setengah pun tak makan seafood lagi, pantang tak minum air sejuk sampai hari ini masih bertahan...

(^_<))

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...