Friday, April 12, 2013

Bersara Muda Bersara Kaya??

Belajar rajin-rajin supaya dapat kerja yang baik, dan persaraan yang baik bukanlah nasihat yang baik untuk masa kini. Nasihat macam ni tak cukup bagi seseorang untuk menempuhi zaman dewasa. Kalau nak diikutkan statistik, ramai orang banyak menghabiskan masa di sekolah, tapi tidak belajar langsung tentang duit. Akhirnya kita kerja untuk duit bukan duit kerja untuk kita. Ini menyebabkan kita bersara ketika tua.

Apabila seseorang belajar memerintah dirinya sendiri, tidak susah untuk memerintah orang lain. Tapi bagaimana kita nak memerintah orang lain sekiranya tak mampu memerintah diri sendiri. Biarlah gagal, tapi jangan sekali-kali menyerah kalah kerana, orang yang gagal akan berjaya, orang yang menyerah kalah pula tidak akan berjaya. Tidak ada manusia dilahirkan menjadi hebat, melainkan kita belajar memperbaiki diri untuk menjadi lebih hebat.

Rahsia kejayaan adalah keputusan yang betul. Keputusan yang betul datangnya dari pengalaman yang diperolehi dari keputusan yang salah. Akan tetapi tidak
ada keputusan salah atau betul dalam kehidupan kita. Yang membezakannya ialah pengajaran yang kita perolehi dari keputusan tersebut. Keputusan yang salah tetap betul sekiranya kita belajar sesuatu darinya.

Zaman kini, ramai anak-anak muda yang menjadi jutawan. Amat malang sekiranya kita tidak merebut peluang yang ada. Kalau ada impian bertindaklah sekarang. "The always beginning is now". Janganlah terlalu ikutkan kata-kata orang lain. Tanya diri sendiri pilihan apa yang kita ada? Sanggupkah kita menjalankan perniagaan konvensional? Cukup tak duit untuk melabur? Agak-agak ada bakat tak nak jadi seorang penulis atau penghibur?

Jika jawapannya "tidak" work hard dan work smart satu-satunya pilihan yang ada. Nak kerja yang bagaimana. Berniaga sendiri? Keluarkan produk kecantikan? Agen Unit Trust? Agen Hartanah? Agen insurans macam saya? Atau Agen jual kereta??

Tak mungkin kita akan dapat sesuatu yang berbeza, jika kita teruskan buat sesuatu yang sama. "Your life is your routine, your life is boring". Sekiranya kita ingin perubahan jadilah perubahan yang kita inginkan... Yang pasti tetapkan hati dan jiwa. Bila kita berjaya InsyaAllah kita boleh bantu orang lain untuk berjaya. Jangan kedekut ilmu. Allah tak suka. Memberi lebih baik dari menerima. Jadilah insan yang kaya di dunia serta kaya di akhirat...

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...