Wednesday, March 20, 2013

Secret Club For Mommies On The Media

Ok, first thing first. Pernah dengar tentang Secret Club For Mommies? Mungkin ya sekiranya anda merupakan ahli dalam group ini atau tidak sebab bukan ahli. Sebenarnya kumpulan ini khas untuk ibu-ibu, wanita yang dah berkahwin dan yang bakal menjadi ibu sahaja. Anak dara tiada ye. Bapak-bapak pun tak ada dalam ni. Kalau berangan nak masuk pun takkan dapat punya.

Sebelum ni kalau nak cari dalam blog saya ni pun memang saya tak pernah menceritakan tentang SCFM ini. Bukan sebab tak suka sebab ia merupakan Secret Group. Nama pun dah secret so takkan cheq nak dedahkan ye dak. Tapi, since dah keluar Metro 20/03/2013 saya rasa ok la sekiranya saya bercerita sikit tentang SCFM ni sebab satu Malaysia dah tau. 

Bercerita tentang SCFM, sebenarnya best join group ni haha saya promote lebih dari Metro pulak. Ok back to the topic, SCFM is all about sharing is caring. Anda boleh share pengalaman anda sebagai seorang ibu atau boleh bertanyakan soalan tentang kehamilan, bayi, penyusuan susu ibu, bersalin dan berpantang, keagamaan, perihal keibuan dan perihal kewanitaan. Skopnya agak meluas sekiranya nak dibandingkan dengan kumpulan yang lain. Boleh dikatakan semua boleh dikongsikan di sini asalkan memenuhi matlamat dan objektif SCFM. Tiada istilah aku lebih pandai sebab aku ramai anak, nope... Setiap ibu mempunyai pengalaman lain-lain. Tak semua cara kita membesarkan anak adalah sama. Kalau anda sedar bahawa cara kita membesarkan anak zaman dulu dan sekarang amat jauh berbeza. Jadi, untuk kita sebagai ibu zaman moden perkongsian ilmu sangat penting. Mungkin saya lebih sesuai ikut cara A, atau saya boleh cuba ikut cara C. Kita tak pernah kata "eh, awak tak boleh buat macam tu sebab nanti..bla..bla..bla.." so far sepanjang saya di dalam group ini tak pernah lagi jumpa ayat yang sedemikian rupa. Semua komen yang diberikan untuk setiap soalan merupakan komen positif.


Mungkin anda banyak menyertai kumpulan wanita atau ibu di Facebook, tapi bagi saya SCFM merupakan kumpulan yang terbaik yang pernah saya sertai. Kumpulan ini tidak terhad kepada surirumah sahaja, malahan sekiranya anda seorang wanita sekalipun anda juga tetap seorang ibu, isteri dan wanita. Kadang-kadang dalam tempoh kita membesar dan mendidik anak sedari mereka lahir akan ada cabaran yang perlu kita tempuhi sehingga boleh menyebabkan stress bagi sesetengah ibu. Percayalah, pada ketika ini kita amat memerlukan sokongan dari seseorang yang juga sebagai seorang ibu. Di sinilah, berfungsinya ahli SCFM kerana ramai ibu yang akan memberi kata-kata semangat dan yang memberangsangkan. Sangat professional. Hah...dalam komen pun boleh professional apa.

SCFM 8th Gathering, 09th March 2013

Saya menyertai SCFM pada Februari 201. Pada masa itu ahli-ahlinya cuma dalam seratus lebih sahaja. Memang seronok sebab banyak topik yang dibincangkan. Boleh bergelak ketawa di dalam tu. Walaupun tak kenal tapi boleh story banyak benda terutamanya yang berkaitan dengan pengalaman sebagai seorang ibu. Semakin lama semakin ramai ahlinya dan sehingga kini SCFM mempunyai hampir 4000 ahli. Selain dari itu, SCFM juga banyak mengadakan perjumpaan di antara ahli-ahli dengan konsep "port-luck". Tujuannya, adalah untuk mengeratkan lagi persahabatan sesama ahli. Sehingga 9 March 2013 sebanyak lapan kali perjumpaan telah diadakan dengan pelbagai aktiviti yang dijalankan. InsyaAllah selepas ini, saya akan cuba update aktiviti SCFM dari semasa ke semasa dan akan buat ruangan khas untuk SCFM di dalam blog ini. 

Koleksi gambar-gambar perjumpaan ahli
Rasanya tak perlu lagi nak cerita panjang sebab anda boleh ketahui semuanya dalam Suratkhabar Metro hari ini. Tapi sebagai salah seorang dari ahli SCFM saya amat berbangga kerana saya berFacebook dengan tujuan, Bukan setakat update status yang kadang-kadang tak relevan. Lebih baik dimanfaatkan untuk membantu dan educate ibu dan bakal ibu di luar sana. Yang belum berkahwin, mintak maaf banyak-banyak anda belum boleh lagi menyertai SCFM ni. Sebelum anda layak menjadi ahli, admin akan scan anda from A to Z, tak boleh sesuka hati nak approve. Amat digalakkan sekiranya anda direkemenkan oleh ahli SCFM sendiri InsyaAllah admin SCFM akan terus approve anda. Tercari-cari link Secret Club For Mommies? Boleh klik kat SINI.

"That is what friendship means. Sharing the prejudice of experience - Bukowski"


RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...