Thursday, March 29, 2012

Tadika Krista Untuk Hanif


Why Krista?

Dua hari Hanif tak saya hantar ke nursery. Sebabnya seperti biasa. Musim demam, batuk & flu. Demam dah ok tapi apa yang merisaukan saya ialah batuk tanpa henti. Bila dia batuk tanpa henti risiko takut tekak dia akan sakit dan tonsilnya akan membengkak semula dan selama dua hari ini juga saya mencari Pre-School untuk Hanif. Actually my first list is Brainy Bunch Islamic Montessori(BBIM) tapi tak ada pulak kat area yang dekat dengan rumah. So, saya kena cari alternatif lain. Kebanyakannya semua agak jauh dari rumah. Little Caliphs pun not bad. Yurannya agak affordable. Nanti anak-anak kita pandai zikir dan solat =)

Last 2 days saya approach 2 pre-school which are Tadika Nirwana dan Tadika Krista (Tadika Pucuk Gading) di Taman Nirwana. Dua-dua ni memang dekat dengan rumah. Tadika Krista ni menggunakan CAPABLE Approach yang merupakan kurikulum pra-sekolah yang merangkumi asas-asas kepada pendidikan baru seperti, Child Centred Learning, Academic Foundation, Practical Experiences, Assessment Provisions, Benevolence Inculcation, Learn To Play and Exploratory Endeavours. Kanak-kanak yang terlibat di dalam program ini akan dibimbing di dalam 4 segmen utama asas persediaan untuk proses pembelajaran yang berjaya. Bahasa yang digunakan ialah American English.


Tadika Nirwana pun okay. If you want your kid to learn Basic Chinese Language, this is the place. They have facilities which other tadika had. Bab makanan jangan risau. All cooked by Muslim. The fees is RM200 for half day and RM580 for full day. Registration fees is not so expensive. Less than a thousand. Bahasa yang digunakan ialah English and Chinese.

Kenapa saya pilih Krista?

There's a lot of factors yang kami kena bincang. Pertama sekali sebab dekat sangat dengan rumah. It is only five minutes drive. Kalau jalan kaki tu jauh la jugak. Lebih kurang 20-30 minit perjalanan. Kedua, disebabkan CAPABLE approach yang digunakan. Saya rasa sesuai untuk Hanif. Yang ketiganya disebabkan oleh suasana tadika yang happening dan kawasan yang bersih. Ini penting sebab Hanif is fragile. Means senang kena demam. So cleanliness is number one. Tentang yuran pulak if compare to others such as BBIM, CIC and etc quite ok. Kalau half day fees is RM200 per month tapi for Hanif is RM420 per month sebab full day. Pagi masuk pukul 7.30 sehingga 5.45pm.

Sebenarnya it depends kepada kita apa yang kita nak terapkan dalam diri anak-anak kita. Saya sebenarnya lebih suka akan pre-school yang berkonsepkan Islamic. Bagus untuk dia jugak. Even dekat nurseri yang sekarang ni pun dia dah pandai baca doa siap translate dan berzikir sikit-sikit. Seronok bila kita dengar anak kecik pandai baca doa macam-macam. Tapi kebanyakan Islamic Montessori jauh dari rumah. So after reviewing all factors me and hubby pilih Krista.

Pre-School ada banyak dan di mana-mana. Pilih je nak yang mana. Cadangan saya kalau nak survey pergi je kat tempat dorang dan dengar apa yang diterangkan. Kalau boleh survey dua tiga tempat dan dekat dengan rumah. Tak payahlah sampai nak redah jam bagai. Sebab kita letih dan anak pun letih. Kalau tak kisah tak apa. Dah tu balik berbincang. Bila dah capai kata sepakat suami isteri then baru boleh pergi daftar.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...