Thursday, October 31, 2019

Perjalanan ke Kuala Kedah di malam Deepavali 2019

Dua minggu lepas kakak ipar aku tetiba bagitau yang dia dah book hotel kat Langkawi.

Dah aku siap ada plan nak berhari Deepavali makan makan dirumah kawan pada 27 Oktober 2019, hari Sabtu. Terpaksa cancelled.

Bila aku tanya encik suami, "Tak jam ke...'' Dia jawab takpe. Kita bertolak malam tak pun naik bas.

Time tu aku dah membayangkan yang aku tak tidur. Sebab aku ni ada fobia sikit bila nak drive memalam buta atau kena naik bas ni terutamanya trip yang jauh nak ke Kuala Kedah. Lagipun suami takkan bagi bini dia drive long distance. Dan memang aku takkan drive melainkan tiada pilihan.

Bila tiba waktunya tiket bas pun habis, tiket kapal terbang pun mahal, tiket ETS pun habis. Nak tak nak kena juga drive ke sana.

Bertolak dari KL pukul 10 malam. Lepas BESRAYA patah balik sebab tertinggal IC anak anak. Aku nye kerja lah tu. Tukar beg sampai IC anak pun lupa nak keluarkan. IC diri sendiri je ingat. Nampak sangat macam pentingkan diri je hahaha.

Sepanjang perjalanan menghala ke Utara Hentian dan R&R semuanya penuh. Nak masuk pun sesak. Sudahnya terpaksa juga bernenti kat Hentian sebelum R&R Tapah. Lupa dah nama. Cari toilet dan beli apa apa yang patut.

Memang sah pun yang buat jalan jam bukannya yang sambut Deepavali. Kita Malaysian kan pantang ada cuti panjang. Ada je tempat nak pergi. Balik kampung lah. Cuti cuti Malaysia lah kannn.

Pukul 10.30pm dari KL, tiba di Kuala Kedah pukul 6.00 pagi keesokkan harinya. Ferry pertama bertolak pukul 7.00 pagi. Alhamdulillah sempat!

Aku? Tak tido laaaa... Jadi navigator untuk dua orang driver. So, aku buat konsert dalam kereta. Nyanyi sedap ke tak sedap belakang cerita. Kakak ipar aku siap offer lagi Data dia supaya aku boleh layan IFLIX hahahaha.