Setiap orang mesti ada satu kedai makan ‘favourite’ yang rasa macam rumah kedua. Untuk aku, kedai mamak kat hujung taman tu bukan sekadar tempat isi perut, itu dah jadi dapur nombor dua kami sekeluarga.
Aku dah tak payah fikir panjang bila nak beli nasi bungkus untuk anak-anak. Setiap kali sampai, aku cuma cakap:
“Boss, saya mau bungkus nasi dua kasi anak.”
Itu je. Tak perlu detail lauk. Tak perlu tunjuk-tunjuk. Tak ada sesi soal siasat. Mereka dah faham sangat. Dan yang paling penting tak pernah ambil kesempatan.
Setiap bungkus nasi anak aku akan dibungkus berasingan. Takkan sekali pun mereka campur dalam satu plastik.
Sambil hulur nasi, boss kedai akan senyum dan kata:
“Okayy kakaaaa, ini plastik itu kecik (Hadif) punya, ini plastik satu busar (Hanif) punya…”
Dalam hati aku tersentuh mereka hafal order anak aku!
Hadif punya nasi: ayam goreng, nasi putih, serdak tepung goreng, dan kuah kari kambing.
Hanif pula: ayam goreng, nasi putih, bawang goreng dan kuah campur.
Setiap kali, ayam mesti yang paling besar. Kuah tak pernah kedekut siap lebih dari cukup. Nasi pun memang banyak. Sebab tu anak-anak aku suka sangat makan kat sini. Kadang sampai licin pinggan!
Dan satu lagi harga tak mahal macam kedai lain. Anak-anak aku siap pernah cakap:
“Nasi campur mahal lah...”
Tak payah tunggu mereka merungut, aku pun dah setia dengan kedai mamak ni. Sedap, murah, ikhlas, dan penuh kenangan kecil yang buat hati rasa syukur.
Penutup: Layanan terhadap pelanggan penting
Kadang-kadang, kasih sayang tak perlu datang dari orang yang rapat saja. Ia boleh datang dari mamak kat kedai, yang setiap hari berikan layanan jujur dan ikhlas.
Terima kasih, boss mamak. Anak-anak pun sayang tempat ni macam rumah sendiri. Cuma kena bayar je la hihihi
No comments:
Post a Comment