Saturday, October 3, 2020

Seksa Bentan Urat


Ikan bilis, halia, kunyit. Aku tak lalu nak telan. Tapi Hanif makan banyak. Dia kata sedap. 😂

Seumur hidup ni kali ketiga aku kena Bentan Urat. Yang pertama kali masa dalam pantang Hadif lagi beberapa hari nak habis pantang. Memang menggigil gigil masa tu. Makan ubat pun tak lut. Menangis weyh. 3 hari jugak aku demam.

Kali kedua aku kena beberapa tahun yang lepas. Satu hari aku tak bangun. Tapi dua hari dah okay.

Yeah aku mengaku masa dalam pantang memang aku pantang betul betul bab makan. Makan ikut nasihat doktor. Tapi ada juga yang aku berhati hati, tak makan. 😊

Tak keluar rumah langsung. Pakai baju tebal, tutup kepala, socks bagai tu. Tapi anak aku mandikan sendiri, masak sendiri, semua sendiri. Lepas dua minggu memang rilek je buat kerja rumah yang ringan ringan. Basuh baju. Masa Hanif dulu pun sama. Ye lah dah berpantang sendiri kan. Mak mertua pun bukannya kuat. Jadi dia tolong sikit sikit jemur baju bagai. Tengok baby. Nak angkat baby pun tak larat.

Dan kali ni aku tahu sebab apa aku kena bentan urat. Hadiah umur 40 tahun kikiki. Dua minggu yang lepas dah ada tanda tanda. Tapi mak tahan je. Ada satu hari tu aku tak bangun. Makan ubat terus tido. Bangun esoknya okay sikit. Jenis melawan kan. Sampailah 4 hari lepas.

Balik ambik anak sekolah aku terus berbungkus dengan selimut walaupun time tu panas lit lit kat luar. 😂

Asal petang hujan terus menggigil gigil. Kepala pun sakit yang boleh buat aku naik angin. Sikit sikit naik angin. Tak caya tanya laki aku bila aku mengamuk dengan anak anak. Habis semua orang aku marah. Bunyi TV pun buat kepala aku sakit berdenyut. Macam bingit. Orang cakap angin meroyan menyerang kepala agaknya hahaha. Sampai laki mak pun kata dia tak boleh tahan aku punya angin. Boleh sakit jantung dia kata. #bilabinimengamuksakan 😅

Semalam pergi shopping barang rumah kat Hero pun aku mintak orang sorong troli sampai ke kereta. Nak tolak troli pun tak larat. Biasa steady je tolak satu troli penuh. Semalam siap mintak tolong dorang letak barang dalam kereta.

Harini, dah mula kena berpantang macam orang bersalin. Nak urut tak boleh. Tak digalakkan. Bertahan je lah. Bertahan tak marah anak anak. Duduk dalam bilik. Makan minum semua macam dalam pantang. Tak suka pun kena telan. Sebab tak larat masak. Pakai stokin sampai ke lutut. Mandi herba. Bertangas. Ikat rambut ketat ketat. Pakai pilis. Bezanya tak pakai bengkung je. Syukur ada Hanif buat semua kerja rumah.

Macam mak aku cakap. Kita yang berpantang betul betul pun kekadang sakit sakit. Apatah lagi kalau tak berpantang. Memang masa dalam pantang tu kita ingat badan kita kuat. Tapi kalau tak jaga azab juga bila tua nanti.

Kalau boleh masa dalam pantang tu kena rehat betul betul. Off gadjet. Jangan tengok phone. Jangan baca buku. Rehattttttt.

Ni ⬆️ pesanan untuk diri sendiri. 😂

Bye.

***harap boleh bertahan tak buka social media lepas ni.***

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...