Monday, September 21, 2020

Menulis di media sosial


Dulu,

12 tahun yang lepas memang tak pandai menulis kat FB. Tambah pula FB masa tu maksimum boleh tulis paling panjang 25 patah perkataan. Amendaaa lah kan. Nak tulis apa 25 patah tu. Nak tulis biodata pun tak lepas. 😂

Pernah try nak belajar tulis novel masa sekolah. Huh tak reti beb. Nak tulis apa? Yang aku tau masa tu tulis BIODATA je. Wakakakaka.

Sebab tu aku salute dengan penulis novel.

Sebelum FB aku dah berjinak jinak dengan blog. Itu pun sebab nak mengisi masa lapang dalam pantang lepas beranakkan Hanif. Pun mak tak tulis panjang. Takde ayat pun. Gambar je. Blog yang ni jugaklah. Dahulu dan sekarang. 

Habis pantang habis. Blog bersawang. Sampailah berhenti kerja. Mula aktif balik. Tulis apa? Suka suka je.

Tapi tetap kat FB tak pandai lagi menulis. Sampailah tahun 2014 aku jumpa sorang budak ni. Dia kata cuba kau belajar CW.

Aku tanya CW tu apa benda. Dia kata ala CW. Content writing. Tapi kau buat kat FB personal. Aku tanya balik macam blog ke. Dia jawab lebih kurang. Tapi blog lain tapi kat FB kena buat pendek. [sekarang FB dah boleh buat surat cinta macam karangan cinta Mujahid] 

Hahahaha, aku pun try. Still tak pandai lagi. Sebab tak reti nak buat ayat ala ala bahasa melayu tinggi macam tu. Waktu tu semua orang up CW bahasa munge munge gitu. Sampailah belajar kelas online macam mana nak tulis secara santai macam duduk ditepi pantai dibuai ombak dengan angin sepoi sepoi bahasa.

Sekarang, orang dah tak kisah dah kau nak tulis macam mana kat social media as long as netizen faham apa yang kita cuba nak sampaikan. Orang panggil bahasa netizen. English ke Melayu nak campur pun takde masalah. It is a Social Media. Typo pun takpe (tapi elok betulkan). Boleh edit post kan. 🤭

Tak reti guna Bahasa Inggeris guna je bahasa Melayu. FB kan boleh translate. Apa susah. 

Tapi dengan syarat ejaan kena penuh dan betul. On point. Jangan jargon sangattt. Sampai orang tak paham y'all. 🤣

Bukannya kau maksudkan nak "join kelab bola" tapi kau pergi tulis "joint kelab bola..."

Maksudkan "Handbrake" kereta pergi tulis "Handbreak". Tu memang kena gelaklah. 😅

Bab tulis panjang panjang ni hasil belajar bertahun tahun dari blog. 

Dan aku pantang orang tulis ayat pendek short cut bahasa rempit aku tak faham.

Patahkan jari tu nanti baru tahu. 🙄

So, I am me. Mak yang garang. Bukan brownies, biskut dan kek lapis. But the way you look at me tengok muka mak je korang sah sah terbayang kek lapis, brownies dan biskut mak yang sedap tu kan kan kan. 🤣

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...