Tuesday, January 28, 2020

Hadif dan Drama Darjah Satu

Bulan Januari dah nak habis. Cerita anak sekolah tak habis lagi. Masa yang ada tu sangat terhad. Walaupun ada 24 jam kan hahaha. Kalau bagi 30 jam pun takkan cukup. Masih lagi bergelumang dengan tugas dan jadual harian yang tak menentu. Kelam kelibut tak tentu pasal. Kalau ada masa cuti pun akan digunakan sebaiknya untuk marathon movie. Bukan selalu dapat tau. Bila ada masa terluang tu tak bangun dari katil.


Entri pertama untuk tahun 2020. Kisah budak yang baru masuk Darjah Satu tahun ni memang banyak episodnya.

Hari pertama sekolah okay, hari kedua okay, hari ketiga pun okay. Masuk hari keempat dan kelima sekolah dia dah mula berdrama. Drama nangis pagi tu ada. Tapi ada satu drama tambahan. Yang mana bila dua hari tu dia balik makan bekal dalam kereta kebulur lain macam. Bila ditanya tak makan bekal ke? Dia kata, "Adik tak lapar..."


Musykil kan.

Takkanlah sekolah dari pagi sampai pukul 3.30pm tu tak rasa lapar. Mustahil. Abang Hanif dia licin je bekal. Dia pulak tak bersentuh.

Masuk hari ke-enam aku pun intai dia kat sekolah masa waktu rehat.





Kawan kawan dia berjalan dalam barisan menghala ke kantin. Tiba tiba, aku nampak dia keluar barisan menyorok di sebalik tiang. Hahahaha. Aduhai perasaan aku masa tu rasa sayu sangat. Rasa sedih, kesian, geram semua ada. Rasa nak menangis tu lebih lagi. Dia menyorok disebalik tiang tengok kawan kawan dia. Ada kawan lain ajak pun dia tak nak ikut. Beg bekal pun aku tak nampak. Cuma nampak dia pegang air botol je.

Kebetulan Uncle Guard kesayangan murid murid kat situ, Uncle Raja pun ada. Jadi, dia pun tanya, "Kakak taknak pergi dekat dia ke..."

"Nanti sekejap..."kataku. Sebab aku nak tengok berapa lama dia nak berdiri disebalik tiang besar tu.

Kemudian, Uncle Raja kata, "Tak apalah saya pergi tengok..." Maka, dia pun panggil Hadif suruh duduk kat bangku dengan dia.


Pada masa yang sama ada seorang juga anak murid Darjah Satu yang menangis beria. Pun sedih. Kelakar adalah jugak. Sebab bila dah nangis beria dia senyap lap air mata dengan saputangan lepas tu sambung makan. Menangis melalak sekejap lepas tu sambung makan hahaha.

Ni anak yang melalak tu. Tengok kat tangan dia ad saputangan lagi.

Berbalik kepada cerita Muhammad Hadif, leps Uncle Raja minta dia duduk sekali Uncle tanyalah, "Kenapa tak pergi kantin, mana bekal?" Tetiba aku tengok air mata meleleh macam air hujan. Nak nangis melalak macam kawan dia segan, jadi mampu meleleh air mata je lah.

Senyap senyap aku datang kat dia. Bila dia nampak je muka aku terus terkejut, "Mama???".


Mungkin tak percaya kenapa so sudden aku datang sekolah.

Aku tanya, "Kenapa tak bawa bekal. Tak makan. Nanti dah la lapar. Takkan satu hari tak makan..."


Tak jawab apa pun. Yang aku nampak airmata je meleleh. Akulah yang rasa sedih nya. Bawa dia ke kelas ambik bekal dan bagi dia makan kat situ. Makan laa sambil air mata tu tak berhenti terjun.

Dah habis makan aku hantar dia kat dewan barulah aku balik. Masuk je kereta mak pulak yang menangis sedih. Sedih sebab anak tu dah besar. Dah masuk sekolah. Dari kecik bukannya pernah kena tinggal. Sekolah Tadika tak sama dengan sekolah biasa. Di Tadika boleh berseronok. Cikgu Tadika pun bukannya seperti cikgu sekolah biasa. Murid pun tak ramai. Jadi untuk rapat dan anggap Cikgu Tadika mak nombor dua kat sekolah takde masalah.


Makan pun sedih 
Minum air pun sedih haha

Di sekolah biasa pula lain. Pendekatan pun tak sama.

Walaupun abang dia bersekolah ditempat yang sama bukannya boleh jumpa. Waktu rehat pun tak sama. Jadi apa pun kenalah berdikari sendiri. Perwatakan pun tak sama. Abang Hanif agak nakal dan berani. Adik pulak jenis memang jenis sussah berkawan dengan orang. Dia nak Abang dia je. Orang lain tak nak.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...