Friday, May 4, 2012

Mengawal pemakanan untuk tiga penyakit utama

7.5 juta penduduk Malaysia berisiko menghidap penyakit jantung dan 2.1 juta pula disahkan mengalami penyakit kencing manis. Sekiranya kita tidak masuk dalam perangkaan ini bagaimanakah penerimaan kita? Adakah kita akan berasa biasa, simpati atau takut? Pada kebiasaannya kita tak akan rasa apa-apa tapi sekiranya orang terdekat atau yang paling rapat dengan kita yang kena seharusnya kita berasa risau untuk diri sendiri.

Makanan bagus untuk elak kencing manis
Makanan manis seperti kek, roti serta kuih-muih diambil pada kadar minima. Menjaga pemakanan dengan pengambilan nasi yang sedikit juga amat penting. Makanan yang mengandungi indeks glisemik tinggi memerlukan lebih banyak insulin, sedangkan penyakit kencing manis tidak mampu menghasilkan insulin yang mencukupi bagi menggunakan glukos berkenaan. Akibatnya paras gula dalam darah meningkat (hiperglisemia) dan ini akan hanya mendatangkan komplikasi kepada pesakit.

Makanan bagus untuk pesakit jantung
Paling utama kenalpasti kaedah masakan kita. Daripada menggoreng bertukarlah kepada kaedah masakan alternatif seperti membakar atau mengukus sahaja. Cara ini boleh mengelakkan pengambilan makanan berminyak. Pilihlah makanan rendah kalori dan kolestrol yang akhirnya menjadi punca utama menghidap masalah jantung. Pilihlah bijirin yang menyihatkan serta sayur dan buah-buahan segar.

Setiap kali menyediakan makanan, kurangkanlah penggunaan santan atau minyak kelapa yang banyak. Ketika proses penyediaan, elakkan daging dengan kulitnya. Kulit ayam merupakan takungan minyak yang padu. Selain itu hadkanlah pengambilan marjerin, mentega, minyak salad, krim dan mayonis.

Makanan bagus untuk peskit darah tinggi
Natrium memainkan peranan penting untuk tubuh berfungsi dengan sempurna. Namun natrium hanya diperlukan untuk jumlah yang sedikit sahaja. Pengambilan natrium yang berlebihan hanya akan membuatkan risiko terkena tekanan darah tinggi. Natrium terdapat banyak dalam makanan asli bagaimanapun jumlahnya lebih besar di dalam makanan segera. Kerana itulah makanan di restoran segera tidak baik untuk diamalkan. Bagi mencegah atau merawat tekanan darah tinggi ini sebaik-baiknya pilihlah buah-buahan, sayur-sayuran dan daging segar sahaja. Cubalah menggantikan lebihan garam ini dengan rempah ratus dan juga herba yang lebih menyihatkan. Belajarlah menikmati makanan itu tanpa garam. Hadkanlah pemgambilan makanan yang terlalu masin ataupun penggunaan kicap dan soso tiram yang membantu menaikkan rasa. Perencah makanan ini sudahpun mengandungi garam yang tinggi.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...