Tuesday, April 2, 2013

Rancang Tabung Pendidikan Anak

Zaman pendidikan kita dulu sememangnya sangat berbeza berbanding sekarang. Dengan sistem pembelajaran yang lebih advance, kos pendidikan yang kian meningkat. Untuk register ke tadika swasta je dah mencecah seribu ringgit atau lebih. Ada sesetengah tadika pulak boleh mencapai dua ribu ringgit. Belum lagi yuran ke peringkat universiti lebih-lebih lagi di luar negara. Banyak keperluan yang perlu disediakan. Contoh yang paling mudah ialah laptop. Tidak sah bergelar pelajar IPTA/IPTS sekiranya laptop tidak dilengkapi dengan internet. Itu belum lagi kos untuk pengajian, projek, buku dan sebagainya.

Oleh itu, melihat kepada peningkatan kos ini, kita sebagai ibu bapa harus "membuka mata" bahawa persediaan awal perlu dilakukan sebelum anak-anak melangkah ke alam tersebut. Kita juga harus tahu bahawa persaingan di kalangan pelajar sengit dan dah tentu peluang untuk melanjutkan pelajaran ke IPTA sangat terhad. Jadi tidak hairanlah jika banyak kolej dan universiti swasta tumbuh bak cendawan dengan menawarkan pelbagai program pendidikan termasuklah joint program dengan universiti-universiti di luar negara dan ini amat memerlukan wang yang banyak.

Jika anak kita bijak mungkin boleh dapat biasiswa tapi apa yang akan terjadi jika sebaliknya? Nak tak nak terpaksa buat pinjaman pendidikan dengan kadar faedah yang tinggi. Keadaan akan lebih malang mungkin berlaku apabila kita ditakdirkan pendek umur. Cuba kita bayangkan siapa yang dapat membantu anak-anak kita yang terkapai-kapai mencari bantuan kewangan untuk sambung belajar pada ketika itu?

Oleh sebab itu, kita perlu sedar tentang kepentingan "melindungi" anak-anak sekalipun berlaku musibah kepada kita, ibu bapa mereka.

Terdapat banyak cara untuk memulakannya antaranya ialah:-

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...